ESG i porteføljen: 4Service
Har revolusjonert servicebransjen med tillit og sosial bærekraft
4Service er i dag et veletablert serviceselskap som spesialiserer seg på et bredt spekter av tjenester, inkludert renhold, hotelldrift og kantinedrift både offshore og på land. Med omfattende erfaring innenfor anleggsplasser og større kontorbygg, har de etablert seg som en betrodd partner i bransjen. Vi har snakket med daglig leder, Tor Rønhovde og ESG-ansvarlig Tone Hartviksen om selskapets vekst og utvikling, fra et oppstartsselskap til det som i dag er et stort selskap med over 5200 ansatte og som estimerer en omsetning på 4,2 milliarder kroner i 2023. Og ikke minst – om hvorfor et serviceselskap som 4Service nå går i bresjen for å utvikle et sertifiseringssystem for sosial bærekraft.
Tor Rønhovde, administrerende direktør i 4Service, har vært en sentral aktør i selskapets utvikling siden han ble med i 2013. På den tiden var 4Service et relativt beskjedent selskap med store ambisjoner. I 2016 ble selskapet solgt til det aktive eierfondet Norvestor. På det tidspunktet hadde 4Service en årlig omsetning på ca. 420 millioner kroner og totalt 450 ansatte.
Siden den gang har selskapet vokst til å bli en ledende aktør innen servicebransjen, og med over 5200 ansatte som leverer en rekke ulike tjenester; hotellvirksomhet, kantinedrift og personalrestauranter, og renholdstjenester på en rekke lokasjoner både på land og til havs i Norge. Samtidig har de bevisst jobbet for at beslutninger skal tas nærmest mulig kunden – altså ute i organisasjonen, fremfor sentralisert hos øverste ledelse.
«Vi hadde en grunnfilosofi helt fra starten som handler om at beslutninger skal tas nærmest kunden. Der skiller vi oss fra våre konkurrenter. For det er få som faktisk bygger strukturene som skal til for at det faktisk skjer. Hos oss ligger tilliten fra ledelsen i at beslutninger tas nærmest kunden, og det har vi klart å holde på gjennom hele veksten av selskapet», forteller Tor Rønhovde.
«Det å bygge et selskap basert på tillit er egentlig ganske tøft. Samtidig ser vi at det gjør oss til et attraktivt selskap for mange arbeidstakere. Folk liker å få tillit. Derfor bruker vi også mye ressurser på å trene opp våre ledere og utvikle gode ledelsesprogram. Ledertrening har vært nøkkelen til at vi har lykkes så langt. Fordi det å være en leder hos oss handler om å utvikle mennesker til å lede, og sånn har vi bygget selskapet», fortsetter han.
«Aktive eierfond bidrar til å realisere drømmer»
Etter Norvestor kom inn på eiersiden har selskapet gjort flere oppkjøp, samtidig som de utviklet et konsept som innebar å levere flere tjenester i samme bygg med «helhetlige kontrakter».
«Vi valgte å kjøpe to plattformer, en innen renhold og en innen mat. Samtidig som vi lagde et nytt konsept som skilte oss ut fra konkurrentene: istedenfor å tilby tjenester til én enkelt leietaker, tilbyr vi tjenester til alle leietakere i samme bygg. På den måten skaper vi merverdi for gårdeierne, samtidig som vi får et fortrinn».
Rønhovde kaller det for et «multi-tenant»-konsept, som gjør at de kan ha lengre kontrakter enn konkurrentene, og blir en del av infrastrukturen i selve bygget, og står for både renhold, resepsjonsdrift, kantinedrift og mer. 4Service landet første kontrakt på dette konseptet i 2018.
Norvestor har gjennom sitt eierskap bidratt aktivt med både kompetanse og kapital for å finansiere oppkjøpene. Totalt har Norvestor bistått 4Service med 16 oppkjøp, og selv om veksten dels kommer av oppkjøpene er den organiske veksten hele veien vært veldig sterk. For 4Service er det klart at et aktivt eierfond bidrar til å realisere drømmer:
«Norvestor har vært ekstremt viktige eiere, de har gitt oss i ledelsen stor tillit til å ta de valgene vi mener er best, samtidig som de har terpet oss på KPIer og støttet oss i viktige beslutninger», sier Rønhovde.
«Særlig på ESG har det vært et kjempeløft å ha en såpass aktiv og ESG-innrettet investor som Norvestor. De har hjulpet oss å få både systemer og tiltak på plass tidlig i prosessen, og særlig knyttet til større regulatoriske krav fra EU har det vært en stor verdi å ha en investor med et langsiktig perspektiv», forteller Tone Hartviksen, ESG-ansvarlig i 4Service.
Sosial bærekraft, synergier og innovasjon
I tillegg til å gi tillit ut i organisasjonen og trene ledere, forteller Tone Hartviksen at de gjennom systematisk arbeid har funnet områder de som selskap ønsker å fokusere på innen ESG. I arbeidet med å finne de viktigste tingene stilte de seg spørsmål om hva som har størst effekt og verdi, hva kundene deres er opptatt av og hva selskapet er i stand til å bidra med. Det har resultert i KPI-er og måltall innen sosial bærekraft.
«For eksempel innen rekruttering har vi tydelige mål om å finne alternative og verdibaserte rekrutteringsstrategier. Det har gitt oss verdifullt samarbeid med NAV flere steder. Så er det viktig å si at det ikke bare er en fordel for dem, det er en fordel for oss – fordi vi trenger folkene», sier Hartviksen.
«For et selskap som oss som er i sterk vekst, er det et naturlig mål å skape flere arbeidsplasser, også for folk som opplever og kjenner på utenforskapet. Siden i fjor høst har vi for eksempel ansatt syv personer med utviklingshemming i servicestillinger hos oss, i varig tilrettelagte arbeidsplasser. Det er vi stolte av», sier Hartviksen.
Det systematiske arbeidet knyttet til ESG har også gitt synergieffekter på tvers av divisjonene i selskapet.
«Det at vi opererer offshore, som har såpass mye krav fra myndighetene, ser vi at det har gjort at vi som selskap har blitt dyttet inn i noen deler av ESG som ikke hadde vært nødvendig for andre deler av virksomheten, men så ser vi jo at det vil komme dit uansett. Da er det en fordel at vi allerede har kompetansen og systemene på plass når det kommer flere ESG-krav og reguleringer til de andre delene av virksomheten» sier hun.
Hartviksen fortsetter med å fortelle at synergiene fra offshore også har skapt innovasjon og mersalg for selskapet, for eksempel har de utviklet en helt ny nedbrytbar «overtrekksokk».
Den tradisjonelle overtrekksokken som vi kjenner til fra barnehagen og andre steder, er overalt. Denne varianten er utviklet i samarbeid med Nature’s Choice, og er laget av materialer fra fornybare ressurser og er biologisk nedbrytbart – helt uten plast.
«Mange steder har vi rett og slett erstattet blåstrømpen helt, ved å istedenfor ha hyppigere renhold. Mange av våre kunder ønsker også det for å slippe engangsbruken av disse overtrekksokkene», sier Hartviksen.
«Så ser vi at noen steder der det ikke er mulig å erstatte den helt, som for eksempel offshore. Da det i tillegg er veldig havsnært, er det risiko for at disse sokkene blåser bort og dermed havner i havet. Derfor utviklet vi denne overtrekksokken som foruten om selve gummistrikken, er helt nedbrytbar. Vi har likefult et strengt regime på avhending av dem, men dersom en skulle være uheldig å miste en sokk på havet, vet vi at den i stor grad brytes ned, i motsetning til den originale som består av plast og dermed ikke gjør det», fortsetter hun.
«Nå selger vi også overtrekksokken til andre aktører som jobber offshore, og sånn sett er det et eksempel på både nyvinning og mersalg for selskapet vårt», sier hun.
Sosialt engasjement har gjort 4Service til initiativtakere for et nytt sertifiseringssystem
“Om du spør oss om vi som serviceselskap driver og utarbeider et sertifiseringssystem for sosial bærekraft, så er svaret på det ja”
Tor Rønhovde forteller hvorfor 4Service mener at alle selskap burde brenne for sosial bærekraft, og med det motarbeide utenforskap i samfunnet:
«Det er alt for mange mennesker som lever i utenforskap i dag. Jeg tror vi alle må gjøre noe for å motvirke at flere faller utenfor. Nå har vi gått til det skrittet at vi inviterer med oss andre selskap for å lage et sertifiseringssystem for sosial bærekraft».
«Det finnes ingen sertifiseringsordning for S’en i ESG. Så vi har bestemt oss for at vi skal lage det. På samme måte som at vi må være ISO-sertifisert, så vil vi også ha en standard for S-en», tilføyer Hartviksen.
«Dersom alle bedrifter hadde hjulpet en person, er det fryktelig mange mennesker som hadde fått hjelp til å komme seg ut av utenforskapet», avslutter Tor Rønhovde.
Fra drømmer til virkelighet – 4Service har overgått ambisjonene
Partner i Norvestor, Fredrik Korterud har fulgt 4Service fra eiersiden siden Norvestor gjorde investeringen i desember 2015. Da Norvestor gikk inn som aktiv eier i selskapet, var det attraktivt nettopp fordi det var en hurtigvoksende utfordrer i det norske servicemarkedet. Gründerne hadde lyktes med å skape en utfordrer til konkurrentene som var både kundeorientert og fleksibel. Det var en av faktorene som gjorde selskapet attraktivt for Norvestor, ifølge Korterud:
«Det at 4Service fra start valgte å satse på en desentralisert beslutningsprosess henger i stor grad sammen med det å være kundeorientert, fordi i motsetning til de større aktørene som har en mye mer sentralisert struktur på beslutninger, kan 4Service være fleksibel ved at de som fronter kunden i større grad kan fatte beslutninger. Det gir rom for beslutningsfrihet og for å løse problemer på eget initiativ».
Norvestor gikk inn i det med en plan om å fortsette den organiske veksten og å gjøre oppkjøp. Det aktive eierfondet bistod selskapet med de første oppkjøpene i 2017, og har siden gjort totalt 16 oppkjøp frem til i dag.
«Hoveddelen av det vi har gjort i utviklingen av selskapet er å etablere renhold som en egen gren i virksomheten og etablere selskapet som en betydelig aktør innen kantine og personalrestaurant, i tillegg til å vokse videre i de andre grenene. Selskapet har i dag en vesentlig større bredde i tilbudet, og har også blitt en stor aktør i det en kan kalle for «integrerte kontrakter», der en er inne som aktør i større bygg og drifter alt av byggets infrastruktur: renhold, kantine, resepsjonisttjeneste i tillegg til for eksempel restaurantdrift – i ett og samme bygg. Akkurat på denne typen «helhetlige kontrakter» har 4Service vært i front i Norge», forteller Korterud.
Korterud forteller om en vekstreise som har tidoblet omsetningen, og som har overgått Norvestor sine ambisjoner med god margin.
«I år forventes det en omsetning på 4,2 milliarder kroner, det utgjør en tidobling av omsetningen sammenlignet med da vi gikk inn for 7 år siden. Selskapet har vokst gjennom oppkjøp, men også i stor grad organisk vekst. Og gjennom hele vekstreisen har 4Service klart og forbedre marginene sine, og det sier litt om hvor god ledelse selskapet har», sier Korterud.
«Selv under pandemien, som påvirket deler av 4Service ganske mye, klarte de likevel å tilpasse kostnadssiden rimelig raskt. Der så vi også verdien av at selskapet er til stede på flere områder. Renhold gikk godt, offshore gikk for det meste normalt, mens kantinedriften var sterkt påvirket av restriksjonene som følge av pandemien», fortsetter han.
I følge Korterud vil et naturlig neste steg for 4Service være å se utenfor Norges grenser.
ESG - et konkurransefortrinn for porteføljeselskapene
Norvestor har tre hovedbærebjelker i sin verdiskapingsmodell: Buy and build, digitalisering og ESG.
Korterud forteller om hvorfor ESG er en viktig del av alle caser de vurderer:
«At det er mulig å skape eierverdier gjennom styrking av ESG-profilen i selskapet er alltid et beslutningskriteria i en ny investering, og ett av tre områder vi legger mye innsats og ressurser i for å skape verdier. Samtidig er det viktig at de ESG-aktivitetene og strategiene vi gjør i selskapene alltid skal være forretningsmessig relevante, i den grad at det skal være en hensikt bak det, og ikke grønnvasking. For oss er det viktig at ledelsen må stå for og ta disse valgene», sier Korterud.
Han fortsetter med å fortelle at alle selskapene i Norvestors portefølje har omfattende ESG-rapporter som er i kontinuerlig utvikling, og det kan også være et konkurransefortrinn:
«ESG-arbeidet i selskapene våre skaper også konkurransefortrinn, i for eksempel anbudsprosesser. 4Service har vunnet flere kontrakter der kvaliteten på ESG-arbeidet deres har vært en viktig avgjørende faktor for kunden».