ESG i porteføljen: The North Alliance
Intervju med Hanne Bismo Mustad, Head of Operations i NoA
– Hvordan arbeider et byrånettverk med ESG?
– Bransjen vår har hatt mye å lære på ESG-fronten. Det har blant annet hjulpet oss til å sette fokus på at det ofte er få kvinner i ledelsen, få bedre kontrollrutiner internt, men også gitt oss økt selvtillit i at jobbene vi gjør for våre kunder faktisk kan gjøre en forskjell hva gjelder bærekraft. Vi har merket hos oss at mange ansatte brenner for bærekraft. Når vi kjøper opp nye byråer til NoA-gruppen, er det en generell onboarding av våre systemer og rutiner, hvor ESG er en sentral del. Vi har definert en ESG-policy som må forankres i alle underselskap, og vi sørger for å sette KPI-er som gir mening for oss. Gjennom en felles ESG-plattform for alle selskapene, blir rapporteringen enklere å gjennomføre. Målet er å bruke minst mulig tid på å samle inn og hente ut data.
– Kan du fortelle mer om hvordan dere har satt KPI-er på ESG-området?
– Norvestor bistår alle porteføljeselskap med å lage en årlig ESG-gjennomgang. Denne utformes av et ESG- konsulentselskap i samarbeid med ledelsen vår og ESG-ansvarlig i Norvestor. I den årlige gjennomgangen ser vi på fokusområder i hele vår verdikjede hvor vi definerer KPI-er under hvert område. I tillegg har vi prosjekter vi fokuserer på i ESG-arbeidet vårt koblet til kjønnsfordeling, felles IT-løsning, reduksjon i flyreisingen blant ansatte, og å påvirke i det grønne skiftet gjennom kundeoppdrag. Vi gjør en årlig oppfølging av disse prosjektene i en rapport som godkjennes på styrenivå som inkluderer de generelle og selskapsspesifikke KPI-ene.
– Kan du fortelle mer om hvordan NoA-byråene jobber for at kunder skal ha en påvirkning i det grønne skiftet?
– Det er ulik erfaring blant byråene og blant våre kunder, der enkelte av dem er langt framme. Som eksempel har &Co, vårt danske kreative byrå, laget kampanjer rundt det grønne skiftet for takvinduprodusenten VELUX. Selskapet har som mål om å fange sine historiske CO2-utslipp, i tillegg til å redusere fremtidige utslipp i tråd med Paris-avtalen. Generelt har NoA etablert ESG-retningslinjer for hele gruppen som blant annet ekskluderer ulike bransjer og formål. Vi hjelper våre kunder med å skape vekst gjennom kundeorientering og har utover dette ambisjon om å inspirere kunder til å sette søkelys på ESG i større grad. Vi jobber med å utvikle tilbud på vegne av gruppen for kunder som ønsker å ha et positivt «impact» i sitt arbeid.
– Kvinneandel er noe som bransjen deres har hatt på agendaen lenge, og som dere også har satt som et prioritert prosjekt. Hvordan er status der?
– NoA har, i tillegg til Norvestor, rundt 160 ansatte som eier aksjer i selskapet. Dette er unikt i vår bransje og vi er stolte av å kunne tilby partnerskap til våre ansatte. Vi jobber målrettet for å øke andelen kvinnelige partnere. Andelen er på stedet hvil fra samme tid i fjor, selv om vi har fått inn nye kvinner partnere. Det er fordi noen kvinnelige partnere har sluttet og at vi har kjøpt opp selskaper som har vært mer eller mindre heleid av mannlige partnere. De fleste byråer vi har kjøpt opp er nettopp det, og dermed kommer vi «skjevt ut» fra starten. Vi tør imidlertid å snakke om det, og vedgår at vi ikke er perfekte. Samtidig har vi temaet høyt på agendaen og er blant annet hovedsponsorene til SHE Conference. Et av selskapene i gruppen, NoA Ignite, ligger i toppen til SHE Index som ser på mangfold og inkludering i norske selskaper.
– Hvordan har koronapandemien påvirket ESG-arbeidet i NoA?
– Vi tok tidlig tak og kuttet kostnader, noe som reddet oss slik at vi kunne holde på størstedelen av de ansatte. Etter hvert har vi tilrettelagt for hjemmekontor og passet på at folk har det bra hjemme. Samtidig skjer mye av magien i våre kreative tjenester på kontoret – på workshops i samme møterom, for eksempel. Karbonutslippet har naturligvis gått ned som følge av pandemien. Antallet ansatte og kvinner i ledelsen har holdt seg stabilt.
– Kan dere fortelle om NoAs prioriteringer i ESG-arbeidet i årene som kommer?
– Vi er relativt ferske i gamet og da er det fint å ha KPI-er på ESG som kan stå seg over tid. På den ene siden skal vi inkorporere bærekraft i alle byråene våre og sikre at alle er på linje, samtidig som vi utvikler bærekraftstilbudet mot kundene. ESG-rapportering skal være enkelt – da kan det virkelig drive organisasjonsutviklingen. Det er et godt samarbeid mellom Norvestor og NoA Group om målene som er satt, og vi er opptatt av at det ikke skal være en prosess som tres over hodene på selskapene våre. NoA består av mange byråer med sin unike kultur og kapabiliteter, og sånn skal det fortsette å være.